🇺🇸 USD 46,51₺ ▲0.02%
🇪🇺 EUR 53,01₺ ▲0.21%
🥇 ALTIN 6.027₺ ▲0.97%
₿ BTC 2,77M₺ ▲0.56%
25 Haziran 2026, Perşembe
Teknoloji

ASELSAN ve SSB Arasında Kuantum İşlemci Geliştirme Protokolü İmzalandı

ASELSAN ve SSB, yerli Süper İletken Kuantum İşlemci Birimi (QPU) geliştirmek üzere protokol imzaladı. 4 yıl sürecek proje ile kuantum teknolojilerinde dışa bağımlılığın azaltılması hedefleniyor.

İmza: Gelecek Tekno Teknoloji Servisi Yayın: 👁 1,947
ASELSAN ve SSB Arasında Kuantum İşlemci Geliştirme Protokolü İmzalandı

Cumhurbaşkanlığı Savunma Sanayii Başkanlığı (SSB) ile ASELSAN arasında stratejik bir iş birliği protokolü imzalandı. Protokol kapsamında, kuantum bilgisayarların en temel bileşeni olan Süper İletken Kuantum İşlemci Birimi (QPU) yerli ve milli imkanlarla geliştirilecek.

Dört Yıllık Proje Süreci Başlatıldı

SSB Kuantum Programı Tanıtımı kapsamında hayata geçirilen proje, ASELSAN ana yükleniciliğinde yürütülecek. Toplamda 4 yıl sürmesi planlanan çalışmalarla, kuantum teknolojilerinde teknolojik bağımsızlığın sağlanması hedefleniyor. Proje aracılığıyla kritik bileşenlerde dışa bağımlılığın azaltılması ve yerli donanım kapasitesinin artırılması amaçlanıyor.

Stratejik Alanlarda Teknolojik Dönüşüm Bekleniyor

Kuantum bilgisayarların sunduğu yüksek hesaplama gücünün; savunma sanayisi, siber güvenlik, kriptoloji, finans ve malzeme bilimi gibi kritik sektörlerde devrim yaratması öngörülüyor. Proje kapsamında yoğun madde fiziği, mikrodalga mühendisliği ve kuantum bilgi teorisi gibi alanlarda uzmanlık ve altyapı geliştirilmesi hedefleniyor. Ayrıca bu stratejik alan için gerekli nitelikli insan kaynağının yetiştirilmesi de projenin temel amaçları arasında yer alıyor.

Akademik ve Bilimsel İş Birliği Sağlanacak

Geliştirme süreci; Sabancı Üniversitesi, Koç Üniversitesi ve TÜBİTAK Ulusal Metroloji Enstitüsü (UME) ile ortaklaşa yürütülecek. İşlemci birimlerinin seri üretimi için ASELSAN bünyesindeki altyapı yatırımlarının tamamlanma aşamasında olduğu bildirildi.

"ASELSAN ana yükleniciliğinde yürütülecek olan Süper İletken Kuantum İşlemci Birimi Geliştirme Projesi'nde ilk imzalar atıldı. Proje kapsamında geliştireceğimiz süper iletken işlemci birimlerinin üretimlerini, yatırımlarına tüm hızıyla devam ettiğimiz Türkiye'nin ilk süper iletken üretim evinde gerçekleştireceğiz."

ASELSAN Genel Müdürü Ahmet Akyol, kuantum teknolojileri alanında 2021 yılından bu yana çalışmaların sürdüğünü belirtti. Akyol, Türkiye'nin ilk süper iletken üretim evi ve kuantum çip üretim evi yatırımlarıyla geleceğin teknolojilerinde öncü bir AR-GE altyapısı oluşturulacağını vurguladı.

İlgili Haberler